Den magiske bryteren

Den magiske bryteren

Finnes det en snarvei til finere bilder og portretter? Svaret kan ligge i en bryter på veggen.

Da jeg var i praksis som fotojournaliststudent, kom kollegaen min tilbake med noen veldig fine portretter fra Stortinget. Det er en bygning jeg aldri helt hadde fått til. 

Stortingsbelysning i grønt, blått og gult. Legg merke til de forskjellige nyansene også i huden til politikerne. Dette er Audun Lysbakken, Trygve Slagsvold Vedum og Rasmus Hansson fra kommunevalget i 2015.

Lys og farge

Vi er ofte bevisst på at å få nok lys når vi tar bilder. Men lys har også farge. Glødelamper er som regel gule, lysrør er ofte grønne, og lyset ute er gjerne blåere. LED-lamper kan finne på all slags ugagn.

Når vi kombinerer flere lyskilder, for eksempel både et vindu og ei taklampe, får vi blandingslys med forskjellige farger.

Hjernen vår er god til å kompensere for blandingslys. Først når forskjellene i farge er store, legger vi merke til dem. Er vi ute og går i marka i blått kveldslys, ser vi veldig tydelig hyttevinduer som gule.

Nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik under et intervju på hennes kontor. Ser du en fargeforskjell i dagslyset som faller inn fra vinduene på høyre side?

Kameraet ser alt

Kameraet har ikke annet valg enn å se de fargene vi har i bildet. Gjennom å endre hvitbalansen får bildet «riktig» farge, uavhengig av om vi er ute eller inne. Men hvitbalansen slutter å gjøre nytten I blandingslys.

Tar vi bilde av noen ved et vindu, kan det se fint ut med det blotte øyet. Men når vi ser på bildet har kanskje den delen av ansiktet som er vendt inn fått et lite gulskjær.

Jonas Gahr Støre på sitt kontor på Stortinget. Her har jeg skrudd av taklampa, og vi har derfor bare én farge på lyset.

Skru av lyset

Problemet med å ta bilder på Stortinget, ligger i de utallige lyskildene. Der er det både gult og gulere lys, grønt lys og ikke minst masse blått dagslys. Alt dette mikses sammen. Og bildene mine ble ikke gode.

Kollegaen min hadde ett råd til meg: Ta med den som skal fotograferes inn på kontoret, eller i rommet ved siden av vandrehallen. Der finnes det nemlig lysbryter, og man kan skru av lyset. Når du skrur av det kunstige lyset, gjenstår bare dagslyset.

Professor Britt-Ingjerd Nesheim i sitt hjem på Ullevål. Stua hadde flotte vinduer ut mot hagen. Her sitter Nesheim vendt mot et innglasset hjørne, og det kommer inn lys både rett fram og fra hennes venstre side.

Hvorfor dagslys

Dagslys har én farge, noe som gjør fargene i bildet balanserte og fine. I tillegg fungerer vinduer som store softbokser. Vinduet er en kjempestor lyskilde. Det gir myke overganger, mellom lyst og mørkt. 

Med vinduet som lyskilde, kan du flytte rundt på den du fotograferer til du finner den riktige vinkelen, og den lyssettingen som passer bildet. Det gir store muligheter til variasjon, for eksempel mellom solsiden og skyggesiden av bygget.

Ved å flytte den du tar bilde av lenger unna vinduet, blir overgangen mellom lys og skygge skarpere.

Skru på lyset

Vinduslys er et godt sted å starte. Men det er ingen fasit. Det kan være for lite lys, eller det kan være feil uttrykk for bildet du ønsker å lage. Forsøk da å starte med et mørkt rom, og legg til lyskildene dine enkeltvis.

Se hvordan lyset fungerer, hvilken farge det har, og hvilke skygger det skaper. Kanskje bare taklampa, eller bare nattbordslampa er det riktige valget. Eller i tilfellet under: operasjonslampa.

Ingeborg Steinholt i Yngre legers forening i Sandnessjøen, inne på operasjonsrommet. Her skrudde jeg av lysrør i taket, og skrudde på den skarpe operasjonslampa.

Et lite apropos: lysrør (og sparepærer) sender ut lyset i en frekvens, og mangler visse farger i spekteret. Det innebærer at du må skru ned lukkertiden for å få med «hele» lyset. Om du tar bilder i dette lyset med rask lukker, kan du få rare farger og bare lys i deler av bildet. Unngå også elektronisk lukker i slikt lys, for det blir ofte bare rør.

Blitz har også farge

Synes du folk blir bleike og rare når du bruker blitzen? Sjekk ut filter til blitzlyset. Har du kjøpt en litt større blitz, fulgte det kanskje med to plastlokk – ett grønt og ett gult. Disse er der for å balansere blitzlyset mot det øvrige lyset der du tar bilde.

Jobber du med det lyset du har, forsvinner plutselig skyene og solen titter fram. Per Nordanger i forlaget Spartacus, inne på sitt kontor.
Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Oslo. Det er vinduer øverst over auditoriet, som slipper inn lys fra alle kanter av halvsirkelen mot talerstolen. Lampene i auditoriet er slukket. I øverste bilde på denne siden er Stølen på gamle rektors kontor i universitetslokalene i Karl Johans gate.

Har du gjort deg noen erfaringer med lys og farger? Eller har du kanskje noen gode tips? Del gjerne i kommentarfeltet! 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *